'Duizenden (land)bouwvoertuigen moeten straks van de weg'

Voertuigen die in de bouw en landbouw worden gebruikt, dienen in 2022 geregistreerd te zijn bij de RDW voordat ze de weg op mogen. de RDW waarschuwt dat dit bij ongeveer de helft nog niet is gebeurd.
 RDW waarschuwt eigenaren van (land)bouwvoertuigen voor dreigende financiรซle strop: registreer het voertuig voor 1 januari (dvhn.nl)

Duizenden bedrijven en particulieren moeten hun (land)bouwvoertuigen nog registreren. Doen ze dit niet voor 1 januari 2022, dan mogen ze daarna niet meer met hun voertuig de weg op. Daarvoor waarschuwt de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Op dit moment is nog slechts de helft van de verwachte 550.000 voertuigen geregistreerd.

 'Duizenden (land)bouwvoertuigen moeten straks van de weg' (autoweek.nl)

Voertuigen die in de bouw en landbouw worden gebruikt, dienen in 2022 geregistreerd te zijn bij de RDW voordat ze de weg op mogen. de RDW waarschuwt dat dit bij ongeveer de helft nog niet is gebeurd.

Nieuwsgrazer

Reacties

langeslagdiesel
Vraag ik me eigen toch af hoe dat gaat met voertuigen die in 22 of daarna aangemeld worden met : aangekocht in het buitenland. En, gemaakt door de smederij.
mklok
@langeslagdiesel eerst keuren bij RDW en dan pas de weg op .
aldert
@mklok Wie heeft het over keuren dan ? Hier in frankrijk heeft alles een nummerbord maar er word niks gekeurd.
weurding
@aldert hier wel, wil je volgend jaar een trekker op kenteken hebben moet ie eerst gekeurd worden
aldert
@weurding Willen ze weer het braafste jongetje van de klas zijn ? Wij hebben 25 jr in portugal geboerd , nooit wat gekeurd , hier net zo.
weurding
@aldert Duitsland is het al jaren zo
mike_v
Belgiรซ ook al jaren keuring bij verkoop (nieuw) @aldert. Niet meer dan logisch in mijn ogen, jaarlijks zou nog logischer zijn maarja.
mklok
@aldert Als je dit jaar je trekker of aanhanger registreer is er niks aan de hand. Doet je het volgend jaar of koop je buitenlandse aanhanger of trekker dan zal je waarschijnlijk moeten gaan keuren. Dat is volgens mij bekend.

Dadelijk is alles bekend bij het RDW en dan zal er wel in de toekomst een jaarlijkse keuring gaan komen zoals in Duitsland.
+2
langeslagdiesel
@mklok wat is er mis met keuren op de technische staat? Als de trekker DAT doet wat hij hoort te doen, dan zie ik het probleem niet.
Rokus
@langeslagdiesel Volgens mij moet het dan gekeurd worden volgens de dan geldende normen, dus dan zou je ook zij verlichting enzo aan moeten brengen!
+2
langeslagdiesel
@Rokus is dat zoโ€™n ramp dan? Een paar led lampjes aanbrengen?
Rokus
@langeslagdiesel Lucht remmen op de aanhangers hoort ook bij de geldende normen hรฉ, dat gaat al iets meer kosten!
weurding
@Rokus boven 8 ton
NH-Ford
@Rokus Geldende normen van het jaar waarin het gebouwd is ja.
Dus luchtrem etc niet verplicht tot bouwjaar 2018, dat is pas vanaf 2018
SJB533
@NH-Ford @Rokus
Dubbelleidingsysteem, hydraulisch of pneumatisch, om het compleet te zeggen. Luchtremmen zijn namelijk niet verplicht, hydraulisch mag ook, maar voor beide geldt: dubbelleidingsysteem. (Hoe dat er uit ziet bij hydraulisch, weet geloof ik niemand ๐Ÿ™ˆ)
+1
NH-Ford
@SJB533 ik probeer het nog beetje simpel te houden... 😉
Praktisch gezien komt het op lucht uit bij gemiddelde tot zware aanhangers.
dennisbouter
@Rokus das niet helemaal waar, auto's van voor bepaald jaartal hoeven toch achterin bijvoorbeeld ook geen gordels
weurding
@langeslagdiesel volgplaat mag altijd op een aanhanger tot 25 km geloof ik, trekkers zullen gekeurd moeten worden
cyrus-van-gelder
@weurding zo heb ik het ook begrepen hoor. Dan heb je aan een witte volgplaar genoeg. Mijn kar voor achter de inter is ooit ergens in de jaren 70 zelf gebouwd door een landbouwmechanisatie bedrijf. Dan heb je dus ook GEEN. Chassis nr.
De kar is wel in goede staat, verlichting is goed. Banden ook goed. Kortom. Goede kar.
Heb voor de zekerheid nog eventjes gebeld met de RWD. Die zeggen dat een witte volgplaat voldoende is,omdat de kar niet sneller rijd dan 25km per uur.
Dwers.
@cyrus-van-gelder dacht constructie snelheid van de trekker leidend is , oude trekkers die niet snel rijden mogen met witte volgplaat op de kar
+1
cyrus-van-gelder
@Dwers. Die van mij is ook niet super snel hoor. Topsnelheid is 37 km per uur. Is een inter 644 uit 1975
  • ๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰
+2
florisrobben
@cyrus-van-gelder je mag er zelf een chassisnummer in slaan en onder dat nummer aanmelden bij de rdw als zijnde eigenbouw. Daarom kom je er nu nog mee weg in januari niet meer
bio boer
@florisrobben nou volgens mij werkt dat niet helemaal zo dat je zelf nummer mag bedenken
florisrobben
@bio boer ik heb er bij verschillende klanten al in geslagen en die hebben hem opgegeven als eigenbouw.hooguit vragen ze nsddien om een foto en ze kennen het kenteken toe
cyrus-van-gelder
@weurding de trekker is wel geregistreerd, daar kom je niet onderuit idd
Frits1
Hoe weten ze dat?
cjw73
@Frits1 mijn idee is dat ze de hoeveelheid veel te hoog in schatten en ze gaan er vanuit dat we overal een kenteken voor aan vragen.
Bartlehiemboer
Hier alleen maar huiskavel, voor een keuring kan hij wel op de wagen staan. Waarom zouden wij een kenteken moeten aanvragen? Maar vallen vast onder de helft in de boekhouding van RDW
NH-Ford
@Bartlehiemboer Als je puur alleen op je huiskavel blijft is het niet verplicht... of het verstandig is een ander verhaal.
Is jouw erf, vanaf de weg, vrij toegankelijk, zonder een hek die bij elk voertuig open en dicht gaat, dan is jouw erf ook 'openbare weg', dus juridisch gezien ben je dan verplicht te registreren en kenteken hebben.
+2
Twentsch Land
Dacht tot 25 km per uur witte plaat volstaat.

@NH-Ford
+1
NH-Ford
@Twentsch Land getrokken materiaal wel, zelfrijdend (trekker/shovel/etc) niet.
+1
Twentsch Land
Ja dat klopt.

@NH-Ford
cyrus-van-gelder
@Twentsch Land zo heb ik het ook gelezen. Ook nog gebeld net de RWD, die bevestigen dat je tot 25 km een witte volgplaat mag gebruiken. Trekker moet wel geregistreerd zijn.
Bartlehiemboer
@NH-Ford Wat een raar verhaal, heb ik niet eerder van gehoord. Bedankt voor de tip, zal me er in verdiepen
Weidezicht
@NH-Ford dat klinkt mij wat vreemd in de oren.
NH-Ford
@Weidezicht Wat vindt je vreemd?
Weidezicht
@Weidezicht eigen erf vrij toegankelijk, dat dan dat ook openbare weg is.
+1
Fendt926Driver
@NH-Ford juridish ben je toch ook verplicht om elk voertuig wa verzekerd te hebben?
Ook met de reden dat die op een open erf staat.
Afgesloten in een schuur (altijd) is een ander verhaal
+1
NH-Ford
@Fendt926Driver Juridisch wel ja, verstandig sowieso... mja, hier denken sommigen nogal anders over 😉
+2
Rokus
@Bartlehiemboer wij kregen het advies om juist alles op kenteken te zetten. Nu kost het bijna niks, maar als je het later verkoopt zonder kenteken is het niks meer waard. De koper zou het dan moeten laten keuren bij het RDW volgens de dan geldende normen, als die het wel op kenteken wil! En dat kan dan waarschijnlijk niet uit!
Kars
@Rokus das onzin. Een oude trekker die voor sloop weg kan. Brengt zonder registratie meer op dan met. Want dan mag je hem alleen bij erkende slopers inleveren.
Sjon
@Kars melding export geeft geen gezeik
Rokus
@Kars Jah wij hebben ook geen sloop zooi staan! Bedoelde meer bij twijfel zet het maar gewoon op kenteken!
JohnDeere7serie
@Rokus de koper kan toch een eigen witte volgplaat erop en doorrijden met 25
Rokus
@JohnDeere7serie jah dat kan zeker maar dat haalt wel de waarde naar beneden!
bio boer
@Bartlehiemboer ik zou je trekkers sws maar op kenteken zetten mocht je die ooits weer willen verkopen is die waardeloos voor idereen of in idergeval aanmelden zo dat je pasje hebt zo een kenteken kan aanvragen
jpls
@bio boer Zo simpel is het ook weer niet, als je het kenteken aanvraagd en je wilt de trekker niet gebruiken , dien je hem ook te verzekeren / of te schorsen, ander maak je al kans op een boete
bio boer
@jpls elke boer heeft zijn trekker verzekerd mag ik hope ook al gebeurt er iets op je erf waar ander bij betrokken is ben je al de sjaak zonder verzekering als het een oltimer is die uitelkaar licht schors je de trekker is toch ook geen grote moeite altijd beter dan trekker zonder papieren in de toekomst
+3
casev2
Nu is het nog een papieren formaliteit, maar zo zijn zoveel van de huidige regels ooit begonnen..... reken er maar op dat ze straks naar een jaarlijkse keuring en wegenbelasting toegaan..
Twentsch Land
Dat zit er dik in.

Niet overal is hetzelfde maar iets wat ik voorlopig niet wil verkopen gaat een witte plaat op .... nou hoef ik niet ver over de weg maar zou dat wel zo zijn ging er meer voertuigen op het kenteken.

@casev2
Raben
@casev2 ook de uitstootheffing komt er , hou ouder het voertuig hoe hoger de belasting , krijg je de uitleg er bij van de belastingdienst , om je aan te moedigen om een nieuwe te kopen , hebben ze dan weer mooi de btw er bij te pakken . arm wordt je
bio boer
@casev2 50 km/h trekker moeten al voor apk volgend jaar heb er ook 1
sjuu
@bio boer Loonwerkers wel ja, agrarisch bedrijven niet. Tot nu toe.
cjw73
@bio boer gelukkig dat die van mij bij 48 ophoudt.๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ
bio boer
@cjw73 die van mij gaat tot 54 km dan houd die de vario in soms piek van 56 km
+1
langeslagdiesel
@casev2 ik denk dat er een soort gelijke regeling in de maak is als met de overige motorvoertuigen ouder dan 40 jaar. Een trekker jonger dan 40 jaar lijkt me ook niet zo snel een probleem geval bij redelijk onderhoud voor een soort a p k keuring. Waar ik meer beren op de weg mee zie is de roet toeslag. Dus ik gok dat veel kentekens straks de continu schorsing in gaan. Deze komen dan alleen geleidelijk boven water bij een wisseling van eigenaar. Als het rijk de diesels van de weg af wil hebben zal het ook een vervolg krijgen op de landerijen en het water. ( binnenvaart ) in de lucht gebruikt men petroleum.
+1
John89
Bij ons komt meer dan de helft geen kenteken op.
JappieJo
Hoe zit dat met een mini shoveltje in mijn geval een schaffer 2028 moet daar ook wat op? Rij er 1 keer per jaar mee over de weg naar de smid
NH-Ford
@JappieJo dan zul je hem moeten registreren.
weurding
@NH-Ford 2028 is kleintje, hoeft niet
NH-Ford
@weurding shovel valt onder mmbs, heeft verwisselbare uitrustingsstukken, hebben geen vrijstelling.
Een heftruck heeft tot 130cm breedte vrijstelling, maar weer niet wanneer je wagen achter hebt op weg.
florisrobben
@weurding ik zou hem aanmelden. Nu krijg je er voor 18 euro een kenteken op. Wat ze later weer verzinnen is maar weer afwachten
+1
Twentsch Land
Idd ... wat ze later weer bedenken als er een kenteken opzit ๐Ÿค”

@florisrobben
+1
weurding
@Twentsch Land moet niet raar opkijken dat je dan een jaarlijkse vca keuring krijgt als lift of hijsvoertuig oid
weurding
@florisrobben doe het niet, zelfs in land van herkomst zie je ze wel zonder op de erven, dat ie minder waard is zonder kenteken geloof ik niks van, heb 8 kentekens aangevraagd, vond ik zat๐Ÿ˜…
bio boer
@weurding wat heb jij veel materiaal als hobby boer ๐Ÿ˜
weurding
@bio boer had een kleine lader weidemann 1030, verkocht na 8 jaar en een 1240 lp aangeschaft in 2015 toen we nog koeien hadden, in 2018 vee weg maar weidemann staat er nog, 600 uur๐Ÿคทโ€โ™‚๏ธ, maar als je doelt op 8 kentekens... 1 trekker 1 kipper en 6 oldtimers van 1965 tm 78
Dwers.
@weurding ik heb 4 kenteken aangevraagd, waar onder ook 2 oldtimers van '60 en '66 cormick
bio boer
@weurding heb 8 kentekens 4 trekkers opraapwagen mesttank kipper balenwagen
Veewagen en oudmest tankje van 6m3 doe ik niet meer getroken spul heb ik niet
weurding
@JappieJo als ie breder is dan 130 cm moet er kenteken op, anders niet
JappieJo
@weurding ok is 120 cm breed, wanneer de rubberschuif er aan zit is ie 175 cm, maar de machine is leidend denk ik?
weurding
@JappieJo poeh, dan is ie idd breder, maar geen idee hoe dat werkt, als je via RDW alles in vult hoef je bij een shovel smaller dan 130cm geen kenteken aan te vragen, staat echter niks bij over aanbouwdelen
+1
NH-Ford
@weurding wordt in die beslisboom niet goed bedoeld, maar ze gaan uit van een vast hefwerktuig (lees lepels) aan voorkant.
Niet universeel hefwerktuigen waar diverse uitrustingsstukken aan kunnen.

Uiteraard is iedereen vrij te doen wat hij zelf goed acht. Maar dit eerder dit jaar ook al eens ergens beschreven na opheldering vanuit RDW.
weurding
@NH-Ford raar, lmb zegt ook dat het niet hoeft
NH-Ford
@weurding dan doe je het niet.... volg je die redenatie mag je er ook nooit een karretje achterdoen op de weg.
+1
weurding
@NH-Ford heb ook geen trekhaak, maar meeste kleine shovels ontbreekt het ook nog aan deugdelijke verlichting
NH-Ford
@weurding meeste wagens etc wat onder zelfbouw gegooid wordt ook haha.
Nee gekheid, zonder wegrijverlichting mag je officieel inderdaad al niet de weg op. (dus nu ook al niet, en straks ook niet als je denkt onder vrijstelling te vallen)
weurding
@NH-Ford klopt, dus maakt kenteken ook niet veel uit als rest ook niet voldoet, heb een weidemann en die levert ze nog zonder verlichting op paar verstralers na
NH-Ford
@JappieJo de 130 waar bij vrijstelling over gesproken wordt is gemeten van band tot band.
bio boer
@JappieJo ik had er kenteken op gezet het is nu kleine moeite of zou je hem alleen aanmelden kun je altijd nog kenteken bestellen
JohnDeere7serie
@JappieJo als je die ene x niet wordt aangehouden of wat veroorzaakt kun je het ook gokken. En anders ff op een karretje. Heb ook weinig vertrouwen in alle vervolgfacturen die gaan komen op alle op kenteken geregistreerde voertuigen.
+3
county854t
Ik snap het hele verhaal niet om moeilijk te doen over n registratie. Het kost ocharm een paar tientjes en je bent van heel t gezeik af als je is de openbare weg op wilt.
weurding
@county854t k snap het wel, ben je het niet nodig geef je het niet uit
+1
Cowboy3
@county854t Als je na dit jaar wilt laten registreren kost het minimaal 10 keer zoveel omdat de RDW het komt doen en als je na dit jaar wat inruilt of verkoopt zonder kenteken zal het deze kosten zeker minder opbrengen.
+1
Kars
@Cowboy3 wat een onzin. Dus een getrokken hark die niet geregistreert is brengt minder op dan geregistreerde alleen omdat die wettelijk 40km mag. Dus een gare hark geregistreert is jouw meer waard dan overjarig model zonder registratie. Denk jij dat politie elke boer gaat aanhouden omdat ie harder dan 25km met witte plaat rijd?
Dan kunnen ze nu toch ook elke trekker harder dan 25km van de weg halen.
Voor mij is 25km of 40km echt geen meer waarde.
+1
Twentsch Land
Gewoon niet harder dan 25 km .... de meeste boeren hoeven geen tig km over straat met een schudder .... en voor die wel ver en hard over straat willen ! Nou die kopen er maar mooi 1 met kenteken.@Kars
Twentsch Land
Denk dat dergelijke werktuigen ook zeker geen meerprijs hebben als het een kenteken heeft.

@Twentsch Land
Fendt926Driver
@Twentsch Land ik denk het zeker wel.
Mijn trekkers die 50 kmh kunnen gaan dat ook rijden. En mijn machines gaan allemaal op kenteken.
En als ik inruil zal het er 1 met kenteken moeten zijn anders hoef ik hem niet.
Maar het keuren en kenteken zetten op een oude machine zal straks bekend zijn en als dat een 400 euro (of meer of minder) wordt dan zal dat het prijsverschil zijn.
+2
weurding
@Fendt926Driver wist het wel, kocht ik mooi jong gebruikt zonder kenteken, hoef weinig over de straat en die enkele keer ga je er met 25 ook wel komen, is echt wel een markt voor mooie machines zonder kenteken, en anders in het buitenland wel, zou me niet gek laten maken
cjw73
@Fendt926Driver er is genoeg wat helemaal niet geschikt is om 50 mee te rijden. En dan moet er ook nog remmen op zitten.
Fendt926Driver
@cjw73 spul wat niet geschikt is voor 50kmh. Heb ik niet.
Zal ik ook nooit aanschaffen.
+1
cjw73
@Fendt926Driver 50 met een schudder of cirkelhark rijden vindt ik niet echt geschikt maar het zal bij jou wel alleen op snelheid aankomen.
Fendt926Driver
@cjw73 mijn hark loopt breder op spoor dan mijn trekker.
En zou niet weten waarom ik daarmee op een 2 baans 80 km weg geen 50 mee zou kunnen rijden.
Moet toch soms 12km naar de veld percelen.
Schudder loopt ook breder op spoor.
En is stabiel in de trekhaak dus ook geen probleem.
Die treintjes harken en schudders laat ik ook wel waar ze zijn
+1
T60401
@cjw73 je hebt er geen fluit aan dat ze 50 kunnen. je mag toch maar 40 maximaal.
+1
Twentsch Land
Heb nog nooit een hark of schudder gezien met 50 km plaat ... zal dus wettelijk er niet geschikt voor zijn.

@Fendt926Driver
+1
Fendt926Driver
@Twentsch Land zal een keer een foto voor jou maken dat die stickers er gewoon achterop zitten.
+1
weurding
@Fendt926Driver dan nog mag je maar 40 hier in nl
+1
Fendt926Driver
@weurding klopt.
En je mag ook niet tegen de kerk aan plassen.
En er overheen kan ook niet
bio boer
@Twentsch Land tot dat ze zeggen over aantal jaar dat je niet meer met witte volgplaat mag ?
cjw73
@bio boer een groot deel van de aanhangwagentjes achter de auto heeft ook nog steeds een witte volgplaat dus dat valt wel mee. Lucht remsysteem wordt wel snel verplicht voor het zware spul is mijn idee.
bio boer
@cjw73 alleen klein spul op witte plaat denk dat opraapwagen of balenwagen met laatvermogens boven de 10 ton niet voor altijd witte plaat mag voeren getrokken kunsmest strooier bij voor beeld nog op witte plaat net als met auto aanhangers totaal gewicht grens
weurding
@bio boer beperking zit al in de snelheid, autoaanhangers met wit of gele plaat mogen even hard, maar zou best kunnen komen
bio boer
@weurding die handhaving in snelheid zal dat veranderen denk je volgens mei is er bijna nooit imand aangehouden om die harder ging dan 25 km/h
+2
weurding
@bio boer ojawel, zijn genoeg bekeurd door een overijverige motormuis hier
Twentsch Land
En met kenteken gaat het straks helemaal makkelijk. Een foto van de trekker en van getrokken machine met witte plaat een foto .... en bijna klaar is kees.

@weurding
bio boer
@weurding hier nog nooit last gehad jaren een trekker al persoon vevoer gebruikt daar zuurden ze wel eens over dat het geen auto is ๐Ÿ˜
+2
Twentsch Land
Het gaat niet om die paar tientjes ..... voor een b.v. Een wagen waar je vrijwel nooit mee op straat komt en indien een keer wel dan heb ik helemaal geen belang bij een kenteken ..... alles met kenteken komt over enige tijd een verhaal achteraan wat flink meer kost dan een paar tientjes.

@county854t
bio boer
@Twentsch Land voor aanhangers ben ik niet zo bang bij auto trailer toch ook niet zo ? Met trekkers zie ik het wel gebeuren met apk en belastingen
Leo,s vriend
Quote Reactie van @Twentsch Land:
en wagen waar je vrijwel nooit mee op straat komt en indien een keer wel

Dat is de crux, bijna nooit, en die ene keer wel, controle en boete, of erger, een ongeval, dan zijn de rapen gaar zonder kenteken.
Ik snap je heel goed, weer wat er bij, maar het is nu een kleine moeite.
Twentsch Land
Heb het niet over zelf rijdende machines ... maar een wagen ! Zolang je je aan die max van 25 km per uur houdt is er dacht ik niks aan de hand.

@Leo,s vriend
Leo,s vriend
@Twentsch Land je hebt gelijk, had niet goed gelezen.
mklok
@Twentsch Land

(klik om te vergroten)

.
Pff al dat gezeik met die kentekens, over 1 jaar zitten we aan de wegenbalsting
Dwers.
@Jelle Boerkamp6110 zou niet best zijn ,kom hooguit 1 x per maand met de trekker op de weg.
Fendt926Driver
@Dwers. Als jij niet op de weg komt zal de loonwerker dat des te meer moeten en die rekend eventuele wegenbelasting wel door.

Maar misschien komt er een uitzondering dat als je maar 1 keer per maand op straat komt dat je vrijgesteld wordt....

Je betaald met de auto toch ook dezelfde wegenbelasting of je nu 30.000 km per jaar maakt of maar 1500 per jaar
weurding
@Fendt926Driver als daar een vrijstelling of uitzondering voor komt weet je al hoeveel er "gebruik" van gaan maken๐Ÿ˜
Twentsch Land
Een vrijstelling hoeft niet moeilijk te zijn ..... 40 km bak of minder vrijstellen van wegenbelasting.

@weurding
Fendt926Driver
@weurding tuurlijk komt er geen vrijstelling voor. Maar zon opmerking vraagt toch om simpele antwoorden
Dwers.
@Fendt926Driver kan wel zijn dan meer loonwerk , maar volgens mij is belangrijker of je land wat om de boerderij heen ligt,of je km over de weg moet
Fendt926Driver
@Dwers. Als jij al het land om de boerderij hebt heb je al zoveel voordeel op de rest van de boeren en mocht je wel meer belasting betalen
+4
Twentsch Land
Dat is een linkse rooie gedachte !

@Fendt926Driver
Fendt926Driver
@Twentsch Land weinig kans...
Links ben ik niet.
jehan
@Fendt926Driver hahah juist niet die boeren gebruiken zeer weinig van het wegennet ..
Sjon
@Fendt926Driver vrijstelling voor 1 keer per maand? Dat word dan een digitaal tolkastje op je trekker.
Vrachtwagens die door Duitsland rijden hebben het al.
JappieJo
@Fendt926Driver ja beetje krom is dat wel, gelukkig rijden we tegenwoordig wegenbelasting vrij๐Ÿ˜Žโšกโšก
bas101
Helaas is Nederland niet eigenwijs genoeg en laat zich dirigeren door Europa door de kentekenplicht , RDW zal t probleem wel inzien dat er in t nieuwe jaar een groot tekort aan keurmeesters is om al t aanbod van niet geregistreerd materiaal wat gekeurd moet worden.
+1
bio boer
@bas101 is nu al gekke huis op keuringstation met voertuigen en aanhangers zonder nummers hoorde ik bij mijn auto garage
mklok
,

(klik om te vergroten)

Net een brief gehad van de NIWO. Alle niet geregistreerde voertuigen mogen na 1 Januari niet meer de weg op. Geld ook voor aanhangers
+1
weurding
@mklok lijkt me sterk, RDW zegt zelf dat je beneden 25km geen aanhangers hoeft registreren maar een witte volgplaat volstaat, dat zou dus tegenstrijdige info zijn
+1
NH-Ford
@weurding Dat klopt ook, alleen veel verschillende instanties etc proberen mensen wel voor te lichten maar laten niet het hele verhaal weten. Evenzo menig vakmedia etc, alles is niet zomaar in paar zinnen uiteen te zetten.
Bestaand, getrokken materiaal mag met witte volgplaat de weg op, max.25km/h.
+1
koeboer
@NH-Ford Klopt maar toch voor mijn mengwagen wel kenteken aangevraagd ,leverancier gaf aan dat er zonder export bij inruil veel lastiger is en de prijs dan drukt als er geen op zit.
NH-Ford
@koeboer Dat is ook zeer verstandig.
bas101
@weurding volgens beslisboom zijn aanhangwagen tot 25kmh vrij van registratie
basia
@bas101

Gewicht maakt niet uit ?
+1
NH-Ford
@basia t/m 750 kg is met volgplaat 40 toegestaan.
+1
bas101
@basia nee
bas101
@basia nee
weurding
@bas101 ja klopt
bio boer
@weurding ow dus met getroken kunstmest strooier mag je gewoon 40
NH-Ford
@bio boer als jouw kunstmeststrooier een maximale toelaatbare massa heeft van niet meer dan 750kg wel... Een beetje kunstmeststrooier kan al zo meer wegen gevuld.
bio boer
@NH-Ford mijn oude vicon die ik nooit gebruik staat 600 op het bovenste strepje als dat kg of litters zijn geen idee ๐Ÿ˜ strooi er soms wat graszaad mee
NH-Ford
@bio boer of leeggewicht...
Twentsch Land
Liters .... kg niet omdat het soortelijk gewicht van verschillende meststoffen en zaden nogal verschillen.

@bio boer
NH-Ford
@Twentsch Land Dan moet zijn strooier niet meer wegen dan 90kg, hij onder de 750 blijven.
Een kunstmest met soortgelijk gewicht van 1,1 heeft al 660kg bij 600ltr
+3
cjw73
@NH-Ford haal je het onderstel er onder vandaan, kun je er 40 mee rijden vol.
mklok
@weurding Dat klopt ook wel , maar 25 is tegenwoordig niet hard. Ik denk dan dat je beter kan registreren als dat mogelijk is . Dan hoef je ook niet aan die snelheid te houden. Maar ieder mag dat zelf weten.
Twentsch Land
De situatie bepaald maar die de grond bij huis hebben of dicht bij huis is 25 km goed te doen.

@mklok
mklok
@Twentsch Land dat snap ik , maakt mij niet uit hoe een ieder dit invuld. Maar ik denk zo als het mogelijk is gewoon registeren. Hou je de waarde van de aanhanger of voertuig ook wat hoger en je verkoop het wat makkelijker. Maar ieder moet het zelf weten uiteraard.
brabo
Hoe gaan jullie om met die "zelfbouw " voertuigen die geen VIN nummer en identificatienummer hebben?
Volgens RDW moet je dan een identiteitsonderzoek aanvragen van zo'n 90 euro per werktuig, exclusief voorrijdtarief.
Als er dan echter geen identiteit door de keurmeester kan worden vast gesteld, dan zullen ze er ook geen VIN in gaan slaan, en is al de moeite voor niks geweest.
varken
@brabo
Zelfbouw zelfbouw vinnummer
Tag001 bestellen,
8 cijfer/lettercombinatie vin nummer inslaan in frame en op plaatje
Opsturen
Mail versturen
Wachten
NH-Ford
@brabo zelfbouw mag je ook zelf nummer inslaan en typeplaatje maken.
Dit mag alleen de bouwer zelf of de rdw, bij zelfbouw mag je dus zelf doen.
bio boer
@NH-Ford haha zo werk dat niet helemaal
NH-Ford
@bio boer onee? Vertel
bio boer
@NH-Ford ik dacht dat die vin nummers ook ergens geregistreerd moeten zijn zal mijn dealer nog eens vragen die heeft mijn balenwagen gemaakt die verzint ze niet zelf
NH-Ford
@bio boer als ze van 2018 of nieuwer zijn wel.
Alles wat je zelf voor 2018 gebouwd hebt niet
slagakker
@NH-Ford Zo heb ik het ook gedaan .Binnen 1 week kentekenbewijs in huis.
brabo
@NH-Ford
dit staat erop de RDW site:

Zelf chassisnummer inslaan
Alleen de fabrikant van een voertuig mag een chassisnummer (VIN) toekennen en inslaan. Heeft uw voertuig geen VIN? Dan mag u niet alsnog zelf een VIN inslaan.
labella
@brabo bij zelfbouw ben je zelf de fabrikant en mag je dus toch zelf een nummer inslaan?
jpls
@brabo Hoe kan de RDW zien of de fabrikant of jijzelf het nummer er ingeslagen heeft?
slagakker
Heb in 2021 een nieuwe haspel gekocht nu kan ik die niet registeren omdat die bouwjaar 2021 heeft . Geef ik 2020 op zou het wel gaan. Nou zou de dealer het ook hebben kunnen doen maar dan moeten ze hem overschrijven en dan gaat die al weer in de 2 de hand. Dus verkoop je hem straks dan wordt ie meteen 3 de hands. En dat wil ik niet. De oude meuk heb je binnen 3 weken alles thuis en nieuw matriaal krijg je niet geregeld.Dealer lost het maar op maar vindt het uiterst vreemd.
+1
NH-Ford
@slagakker Dealer zijn probleem, een dealer mag vanaf dit jaar helemaal officeel gezien geen machines meer afleveren zonder kenteken, als hij weet dat die op de weg komt. Uiteindelijk wel alsnog verantwoordelijkheid van eigenaar.
Hij had hem voor Juli via de conversie zo kunnen registreren, komt hij in zijn bedrijfsvoorraad, doet hij de tenaamstelling naar jou, ben jij eerste eigenaar.
Kan hij nu nog regelen, moet hij dan via de bevoegdheid Versnelde Inschrijving doen, heeft hij die zelf niet, dan zou misschien de importeur of NL fabrikant voor hem kunnen doen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden landbouw , bouw en rdw geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nรฉt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!