Ford 2000 - Start pas na lang doorstarten

Hallo iedereen,
Ik heb een Ford 2000 tractor waarvan ik recentelijk de startmotor heb vervangen nadat deze kapot was gegaan.
Echter start de tractor nog steeds erg moeilijk. Je moet heel lang doorstarten om hem aan te laten slaan.
De accu heb ik geladen met een afzonderlijk laadapparaat.
Tijdens de startpoging komt er "witte" rook uit de pijp.
Nu dacht ik aan een mogelijk voorgloei probleem, maar ik kan daarover niets vinden. Ik zie ook niet de gloeibougies zoals ik op mijn graafmachine wel zie.

Zijn er mensen die mij op het goede spoor kunnen zetten om de situatie te verbeteren?

Alvast hartelijk dank,
Ron
ratooren

Reacties

ratooren
Een reactie op mijn eigen bericht:). Ik heb me rot gezocht naar het maximum gewicht dat deze tractor mag trekken, iemand enig idee? Ik denk dan dus gewoon aan een rollende aanhanger met belading, niet aan een landbouwwerktuig. Bedankt
Pauls
Quote Reactie van @ratooren:
Ik denk dan dus gewoon aan een rollende aanhanger met belading,

Mss vooral denken aan hoe kan ik met heel het gewicht geremd raken. Wss mag je 8 a 10 ton trekken voor op de weg. Mss voor de zekerheid een telefoontje doen naar een new holland dealer. De last op de trekhaak mag ook niet te hoog zijn, zodat je trekker neiging heeft om te steigeren.
Kwestie van het slecht starten, kunnen meerdere oorzaken zijn, zoals je aanhaalt, het voorgloeien, moet je bij de oudere trekkers vaak langer doen dan de huidige auto's, ik denk eerder aan 30 sec, je kan controleren of de gloei bougie (is maar 1) het nog doet, door te zoeken waar het ding zich bevindt (meestal op de luchtcollector), en als deze warm aanvoelt is de werking nog ok, of tijdens voorgloeien de lampen mee opzetten, als deze minderen in lichtsterkte, dan is de gloeier nog ok. Wat ook kan is dat de diesel slecht tot aan de pomp geraakt, filters, opvoerpompje,... zowat het hele dieselcircuit nakijken... veel succes
+1
roscho
Quote Reactie van @ratooren:
maximum gewicht dat deze tractor mag trekken

Stel het eens andersom: wat zou je met de trekker willen trekken? En kom je ermee op hellingen? Het grootste probleem zal het remmen zijn, van de helling af zou je het met een 6 tot 8-tons aanhanger al behoorlijk benauwd kunnen krijgen als die aanhanger niet geremd is.
Klein Rot
@ratooren
Witte rook tijdens starten duidt op slechte compressie controleer eerst eens de klepspeling en stel deze bij als het nodig is.
dendeze
Je Gloeit toch wel voor? Anders start die inderdaad heel slecht.
roscho
Kun je niet voorgloeien door de contactsleutel eerst linksom te draaien? Na een halve minuut draai je dan de andere kant op om te starten.
Clayson M80
@roscho mijn 2000 start met kou ook moeilijk dan even met een verf af brander lucht filter even warm stoken en start ie makkelijker
Hallo,

Het voorgloeien zou moeten werken als je de sleutel linksom net tegen het starten aan houdt. De voorgloei stift zit in het eind van het inlaatspruitstuk, waar het inlaatspruitstuk over gaat in een rubberen stuk.
frammi
Heeft dit type niet een vlamstarter in de inlaatpijp? Mogelijk is deze defect.
+1
jammermaarhelaas
Voorgloeispiraal zit aan het begin van het inlaatspruitstuk, daar waar de rubber slang vanaf het voorfilter er op zit. Spiraal zit aan de achterkant. Zit als het goed is een kabel aan en een slang op, is een vlamstarter, deze steekt wat diesel in brand zodat de lucht echt goed opwarmt.

Origineel moet je bij deze types de contactsleutel linksom draaien, tot op ongeveer 10 uur (grote wijzer van de klok) om te gloeien. Gloeien moet je minimaal 20 seconden doen, en echte seconden, niet even snel doortellen 😃 .
Als je dan de sleutel verder door draait naar links start de trekker.

Let er na het aanslaan van de motor op dat je de contactsleutel op groot contact zet, anders laadt de accu niet bij.

Later, in de 10 serie moest je gloeien rechtsom, op 3 uur, en dan starten zoals je gebruikelijk doet, ook rechtsom.

Het kan natuurlijk dat er op jou 2000 een nieuw contactslot is gekomen. Welk type je hebt en of de gloeispiraal ΓΌberhaupt werkt kun je eenvoudig testen.
Of de gloeispiraal stroom trekt (en dan vermoedelijk werkt) kun je controleren door de lampen aan te zetten en dan te gloeien, de lampen zullen dan iets zachter gaan branden omdat de gloeispiraal veel vermogen vraagt.
Dit alleen ter controle, normaal gesproken de lampen uit laten, dan trekken deze geen stroom wat je voor gloeien en starten gebruiken kunt.

Het heeft sowieso de voorkeur bij koud weer te gloeien, ook al slaat de motor nog wel aan zonder gloeien.

Wat betreft het gewicht wat je trekken kunt moet je zoals hier al meer verteld letten op het kunnen remmen. De trommelremmen moeten goed afgesteld staan (vrije slag pedalen, en links en recht even grote vrije slag zodat de trekker rechtuit gaat bij gekoppelde remmen) en in goede conditie zijn wil je er goed mee kunnen remmen. Zorg dat je dat op orde hebt!
Clayson M80
@jammermaarhelaas mijn 2000 zit geen gloei mogelijkheid op
jammermaarhelaas
@Clayson M80

Oke. Hoe gaat het aanslaan dan in de winter?
+1
Clayson M80
@jammermaarhelaas lucht filter warm stoken met elektrische verf af brander
cyrus-van-gelder
@Clayson M80 Dat werkt ook prima hoor. Wel oppassen dat geen rubber slangen /en of bedrading in de fik steekt.
Die Pipo,s heb ik ook wel meegemaakt die dat voor elkaar kregen.
Het is in elk geval beter dan ether in het luchtfilter spuiten. Dat wil ook wel eens misgaan he. Als je voor elkaar krijgt dat de ether boven 1 cilinder komt ipv verdeeld over meerdere cilinders, kan de hele cilinder kop eraf klappen!!!
  • πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž
ratooren
Hallo iedereen, bedankt voor de reacties. Ik ga een en ander checken. Bedankt!
cyrus-van-gelder
Ben het helemaal met klein Rot eens. Witte rook is compressie verlies. Klepspeling nakijken idd. Het kan ook zijn dat de kop gereviseerd moet worden. Hoe zijn de verstuivers? Als die niet goed vernevelen, wil de trekker ook slecht aanslaan. Brandstoffilters verstopt zijn ook van die lullige oorzaken.
Eerst met het goedkoopste beginnen, kleppen stellen en Brandstof filter.
Als het nog niet wil verder zoeken. Alles stap voor stap uitproberen
+1
hooidonk
@cyrus-van-gelder
Witte rook is toch onverbrande diesel?
Kan volgens mij ook komen door bijvoorbeeld een te laag starttoerental.
Bij onze 35 ook tijden mee zitten worstelen, tot we een keer de startmotor hebben laten reviseren. Sindsdien start hij als een jekko.

De Ford van @ratooren zit een nieuwe startmotor op, maar misschien zit er wel een slecht contact ergens in de bekabeling of maakt hij slecht massa?
+2
roscho
Quote Reactie van @hooidonk:
tot we een keer de startmotor hebben laten reviseren

@ratooren schrijft dat er een nieuwe startmotor op is gekomen. Dan zou het daar toch niet aan liggen.
Misschien geeft de accu te weinig stroom, zodat de startmotor te langzaam rond gaat. Zorg maar eens voor voldoende stroom, via een andere, liefst zwaardere, accu.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho betere acu maakt idd een enorm verschil. Ook de dynamo even goed doormeten. Desnoods ook vervangen/ reviseren. Ik schreef ook al hetzelfde zo,n beetje aan hooidonk. Loont zeker weten de moeite.
+1
cyrus-van-gelder
@hooidonk Dat maakt wel uit ja. De Startmotor moet wel snel genoeg draaien.
Bij m,n eigen inter 644 heb ik er ook een snellere Startmotor opgezet. Ook de accu heb ik vervangen. Er zat een 12volt 110 ampère met een startcapaciteit van 750 op. Die heb ik dus vervangen voor: 12 volt ,130 ampère en een startcapaciteit van 1000.
Alle bedrading goed nagelopen en er is ook een nieuwe dynamo op gekomen.
Zeker weten dat je het verschil merkt hoor.
+1
5000 fan
Is de trekker al lang in jou bezit? ken je de geschiedenis. mischien zijn de zuigerveren of brandstofpomp versleten.
cyrus-van-gelder
@5000 fan met je eens hoor. Zo kun je als je 1 keer bezig gaat nog wel wat tegen komen wat gereviseerd moet worden. Als ik het goed gelezen heb is de 1000 serie van Ford tussen 1965- 1975 gebouwd.
Dan is het schande als er wat aan mankeerd, na zoveel jaar.
  • πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
Als ik het goed gelezen heb is de 1000 serie van Ford tussen 1965- 1975 gebouwd.Dan is het schande als er wat aan mankeerd, na zoveel jaar.

Uuh, voor een Ford wel, voor een IHC niet? Ik snap het wel, daar niet van 😃
+1
@jammermaarhelaas natuurlijk geld voor een inter hetzelfde
  • πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰ mijn 644 komt uit 1975.
    Daar was ook wel het 1 en ander mee.
    Moest ook wat aan gebeuren he
    • πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘

+1
@jammermaarhelaas ik maakte een type fout trouwens. Ik bedoelde dus: het is GEEN schande dat er na zoveel jaar wat aan mankeerd. Ik was een woord vergeten dus
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
ik maakte een type fout trouwens.

Ik had het al gezien, maar een goed verstaander heeft aan een half woo** genoeg. 😉
cyrus-van-gelder
@5000 fan dan is het idd ook handig als je de geschiedenis kent. Bij m,n eigen inter 644 ben ik ook genoeg tegengekomen hoor. Eigenlijk was slecht onderhoud van de vorige eigenaar de grootste oorzaak.
Moest ook wel wat gereviseerd worden hoor.maar ja de trekker is van 1975
+1
5000 fan
Een vriend van mij had er ook een, model met nog 3 versnellingen. Starte ook heel slecht, verstuivers vervangen en 1 en ander aan gedaan (compressie gemeten, was goed) maar toch maar weg gedaan, als je geen duidelijke oorzaak weet en alles door een monteur moet laten doen dan is het al snel te duur
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden startproblemen en voorgloeien. geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nΓ©t dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!