Atlas 1202 - IS HEEL TRAAG

WAAROM GAAT MIJN ATLAS 1202 NIET SNELLER, STAAT IN HOGE GEARING - HENDEL ONDER DE STOEL?
AtlasDriver1

Reacties

+3
roscho
Typen in hoofdletters wordt op internet beschouwd als schreeuwen, ik neem aan dat het niet je bedoeling is om ons allemaal toe te schreeuwen... 🤔

Er zijn een paar mogelijkheden:
- er wordt niet in de hoge gearing geschakeld. Ik weet niet of dat bij die Atlas met lucht geschakeld wordt, in dat geval zou de druk misschien te laag zijn.
- de oliepomp is versleten en brengt niet genoeg olie op om de volle snelheid te halen.

Wellicht kunnen anderen nog meer mogelijkheden aangeven.
AtlasDriver1
@roscho oh sorry is echt niet bedoeling om te schreeuwen. Oei oei oei
Waaraan kan ik zien of er wel of niet genoeg lucht wordt gemaakt? Eigenlijk hoor ik ook geen overdruk ventiel. Hopelijk kunnen we hier nog wat van mening wisselen.
roscho
@AtlasDriver1 Als het goed is, heb je op het dashboard een drukmeter. Als je remt, gaat dat ook met lucht, je zult de wijzer dan zien bewegen. Ik weet het niet precies, maar ik denk dat je toch wel 5 bar moet hebben om alles goed te laten functioneren.
Ik weet trouwens niet zo veel van Atlas, ik werkte wel eens met een Fuchs, maar die werkte niet met lucht.
+2
oanejorrit12
@roscho @AtlasDriver1 1302E moet minimaal 7bar hebben om te kunnen rijden of zwenken. Staan ook 2 oranje streepjes waar ie tussen moet zitten wil je wat kunnen
+1
roscho
Quote Reactie van @oanejorrit12:
minimaal 7bar

En gaat de hoog/laag schakeling ook met lucht?
+1
oanejorrit12
@roscho Ja, met hoeveel bar die schakelt weet ik niet, nog nooit geprobeerd 😛
AtlasDriver1
@roscho @oanejorrit12 Wat gaat nog met luchtdruk? De remmen, de hoge gearing, de draaikrans, …?
+1
oanejorrit12
@AtlasDriver1 Kraan bedienen met de hendels (giek), zwenkrem, gewone remmen, hoge laag schakelen, je vooras vast zetten ook
AtlasDriver1
@oanejorrit12 Dankjewel
AtlasDriver1
@AtlasDriver1 Dan denk ik dat er een probleem is met de lucht.
+1
Fendt926Driver
@AtlasDriver1 zet er een lange compressor slang aan met 8 of 10 bar en kijk wat er dan allemaal wel gaat doen
AtlasDriver1
@Fendt926Driver Dit is wel een idee… De knoppen op de vloer werken ook niet maar die werken dan waarschijnlijk ook met luchtdruk…
+1
roscho
Quote Reactie van @AtlasDriver1:
probleem is met de lucht

De compressor moet bij de motor zitten. Zit daar überhaupt wel een aandrijfriem op?
Als de compressor wel draait, dan zou ergens een lekkage kunnen zitten. Volg de luchtleiding maar eens. Of misschien is de tank lek.
AtlasDriver1
@roscho Ik denk dat ik het probleem ken. De compressor draait zeker rond. En de riem ligt er ook niet af. Maar er zit een riem op die je zelf in elkaar kan zetten, stukje per stukje, ken je dat, en die riem ligt veel en veel te los. Gewoon andere riem opleggen en dan draait de boel hopelijk terug… Want die machines zijn echt oersterk. Daar komt amper iets aan.
+1
roscho
Quote Reactie van @AtlasDriver1:
riem op die je zelf in elkaar kan zetten

Ik ken dergelijke riemen. Ze worden soms gebruikt omdat ze deelbaar zijn om te voorkomen dat je iets lastigs moet demonteren om een "dichte" riem erop te zetten. Maar ze zijn waardeloos, minder sterk en ze rekken snel.
Neem je een getande riem? Die krijgen minder snel scheurtjes.
AtlasDriver1
@roscho Helemaal akkoord en ik ga een getande riem nemen. In prijs scheld dat ook niet zoveel. Bedankt voor de goede tip!
+1
roscho
Quote Reactie van @AtlasDriver1:
Bedankt

Graag gedaan. Laat nog even weten of je probleem hiermee is opgelost.
AtlasDriver1
@roscho Ik bestel een nieuwe riem en kom hier dan zeker terug voor resultaat te melden.
+2
JD3010
@AtlasDriver1 Dat is wel effe werk van wat ik er nog van weet.
AtlasDriver1
@JD3010 Ik heb het al nagekeken en ik denk ook in die richting…
Maar gaat wel lukken maar dat vraagt natuurlijk allemaal wat tijd.
JD3010
@AtlasDriver1 Veel plezier ermee.🎉
+2
roscho
Quote Reactie van @JD3010:
effe werk

Waarschijnlijk is het een k*tklus, anders hadden ze er niet zo'n deelbare riem op gezet.
JD3010
@roscho Ach zo erg ook niet, als je de juiste spullen maar hebt. 💪
AtlasDriver1
@JD3010 Komt goed. Uiteindelijk komt álles goed. Altijd positief blijven is belangrijk 😜
AtlasDriver1
Maar ik weet nu ook wat wel of niet met lucht werk en dat is best toch redelijk veel. Voldoende luchtdruk opbouwen is wel belangrijk voor zo’n machine.
+1
roscho
@AtlasDriver1 Ja pas op, veel zaken werken niet echt met lucht, maar worden met lucht geschakeld. Uiteindelijk loopt het na die schakeling dan verder met olie.
Ik vermoed dat de gedachtengang erachter was dat alles wat je met lucht bedient, geen olie kan lekken. Bij veel kranen begint het lekken al bij het lagedruk-circuit wat je bedient met de kruishendels.
langeslagdiesel
@AtlasDriver1 als deze atlassen geen luchtdruk opbouwen gaat je pomp kapot. Er staat overdruk op je hydrauliek tank zodat je pomp minder zuig weerstand heeft. De voet pedaaltjes kunnen meerdere functies hebben. Onze AB 1302 had er 3. Twee rechts ( bak functie) en 1 links. ( zwenk pomp bij schakelen. ) dan werkte en reed de kraan harder. Dan moest je hem weer vrij trappen om te zwenken. De AB 1302 S had er twee links. 1 lucht en 1 electric. De lucht was weer voor de zwenkpomp bij schakelen en de electra voor de draaikrans van de knijper of de maaikorf.
+3
husky
Hendel onder de stoel is borgpin om de draaikrans te blokkeren, we hebben zelf een 1202 gehad en als ie in de hoge gearing schakeld en je hebt het gevoel dat het niet opschiet, dan is het niet anders... die krengen lopen mischien 25, je wordt door een gemiddelde rolatorbejaarde nog ingehaald, wen er maar aan... ik had er ook altijd een hekel aan als er op een 80km weg een scania in de spiegel verscheen.
AtlasDriver1
@husky Maar de hendel onder de stoel is toch om te schakelen tussen hoge en lage gearing? De draaikrans wordt toch buiten de cabine aan de rechterzijde geblokkeerd met een ijzeren spie?
husky
@AtlasDriver1 bij de onze werd de pin vanuit de cabine bediend, en zat onder de stoel, wellicht bij de oudere modellen van buitenaf. Als je kunt schakelen is het uiteraard de gearing, volgens mij verschilde het nog wel eens van model .. bij te weinig lucht kon je helemaal niet schakelen of rijden, als je kunt rijden heb je ook genoeg lucht.
+2
langeslagdiesel
@husky de draaikrans borgpen zit bij de oudere 1202 kraantjes buiten. Jij had dus al een 1202 D. Een jaar of 10 jonger. De C tjes hadden hem ook nog buiten. De lucht schakelaar onder de stoel boven de kachel slang is de hoofd schakeling voor traag en erg traag. Schakel deze wel stilstaand anders is het einde kraan. Dan zit er links of rechts naast je nog zo’n zelfde lucht schakelaar ( tuimel schakelaar ) dat is liters bij schakelen van je hoofdpomp voor je rijwerk. Die moet je eigenlijk altijd in zijn hoog houden. Zeker in het zand. Dat spaart je steekassen. Een atlas uit die tijd die kan rijden zonder lucht heeft versleten of vast zittende remmen. Succes met het demonteren van de trommels. Want daar is dan een borstwering in gesleten. De poelie van de compressor is een deelbare. Je had ze die moet je met vulplaatjes stellen en je had ze met schroefdraad tussen de twee helften. Deze borg je met twee plaatjes met een m4 boutje. Dat is een heel gevecht om die los te krijgen en weer vast op de juiste snaar spanning. De compressor heeft een eigen olie carterpannetje. En pijlstokje. Niet vergeten te verversen! En je luchtketel regelmatig aftappen. Deze verzameld vocht uit de lucht. De nippel zit aan de onderkant achter de cabine. Zon atlas uit die tijd vroeg nogal wat meer tijd voor onderhoud dan de kranen van nu. Maar nog niet te vergelijken met de oude draad kranen.
AtlasDriver1
@langeslagdiesel Bij mij zit de borgpin inderdaad aan de buitenkant. En onder de stoel ter hoogte van de kachel heb je een tuimelschakelaar met zwart bolletje eraan en aan de rechterzijde ( wanneer je in de cabine zit) heb je een gelijkaardige schakelaar. Wat bedoel je met n: ‘schakelt deze wel bij stilstand anders is einde kraan?’ Naar welke richting moeten deze schakelaars eigenlijk staan? Wanneer de kraan voldoende lucht kan opbouwen (richting 6bar) hoor ik lucht wanneer ik de schakelaars op en af zet. Ook wanneer ik op de rem druk hoor ik lucht. Maar ik geraak niet verder dan 6 bar. Ik heb een probleem met het luchtvat. Dat moet eruit. Kan ik deze luchtketel best demonteren via de onderzijde van de kraan (dan moeten alle bedieningsstangen eruit) of via de cabine en de stoel verwijderen en ben je ook bij de ketel? De remmen zullen inderdaad versleten zijn of vastzitten. In elk geval de handrem werd losgemaakt, wellicht om zonder voldoende lucht toch te kunnen rijden. Hoe bepalen we de juiste lengte van de riem van de compressor? Heeft deze compressor ook een filter en welke olie doe ik er best in? Ik dank voor alle hulp bij het stilaan terug in orde maken van de kraan.
AtlasDriver1
@AtlasDriver1 Hey, je zegt dat de lucht schakelaar onder de stoel boven de kachel slang is de hoofd schakeling voor traag en erg traag. Met welke schakelaar kan ik de machine dan in hoge gearing zetten?
+1
roscho
@AtlasDriver1

Had je onderstaande website al gevonden? Daar vind je ook van een aantal Atlassen foto's van reparaties. Dan weet je een klein beetje wat je kunt verwachten:
atlas-hydraulikbagger.de/
AtlasDriver1
@roscho Hallo, in heb die link aangeklikt maar niet meteen gevonden wat ik zoek. Bovendien mijn Duits dat ik alles begrijp wat er staat geschreven. Ik heb ook niet meer informatie gevonden geen foto’s van herstellingen… Wat zou me natuurlijk echt vooruit kunnen helpen.
+1
@AtlasDriver1 die schakelaar onder je stoel is je hoog / laag schakeling. Je kraan mag niet rijden als je deze schakel. Anders is je schakelbak total löss als de motor en compressor draaien en je bedien niks dan moet hij bij een bepaalde druk je afslag ventiel open gooien. Bij welke druk weet ik zo niet uit mijn hoofd. Ff opzoeken op Google.
AtlasDriver1
@langeslagdiesel Hoi hoi, deze schakelaar zal ik zeker niet gebruiken wanneer de kraan rijdt want anders is het inderdaad einde kraan. Ik denk dat de kraan momenteel het afslag ventiel niet kan opengooien daar er momenteel dus een probleem is met het drukvat. Ik denk dat het afslagventiel open gaat bij 8bar.
@AtlasDriver1 ik denk eerder. 8 bar was in de jaren 60 en 70 erg hoog. Ik denk zelf 5 A 6. Maar ik kan er naast zitten. Als hij niks remt kan ook de handle op de onderwagen nog verkeerd om staan. Die heeft een sleep transport stand. Je stuur cilinder, stabilisator, en je remmen kan je dan vrij zetten om met een sleepboom en parallel stuurstang de kraan te kunnen slepen met uitstaande motor.
AtlasDriver1
@langeslagdiesel Ik voeg een foto bij waar hij nog gemakkelijk 8bar haalt. De handle staat als volgt: wanneer we in de kraan zitten de eerste naar rechts en de tweede naar links.
Heb je zelf enig idee hoe die moeten staan? Want als ze in een andere positie komen te staan kan niet langer worden gestuurd. Deze heeft inderdaad een trekbar en kan achter een trekker worden gehangen.

(klik om te vergroten)

Atlas AB 1202
husky
@langeslagdiesel ja klopt was een 1202 D
+1
husky
Zojuist nog wat info gevonden, topsnelheid van de atlas is 20km, eventuele druknop op de vloer is om meerdere functies tegelijk te kunnen doen, bv rijden en zwenken, ik weet niet eens meer of dat werkte bij onze, zal wel niet veel geholpen hebben want was niet merkbaar... als je kunt rijden heb je ook genoeg lucht, bij te weinig lucht schakelt hij niet en kan op de handrem blijven staan. Voor meer info even bedienungsanleitung atlas 1202 googelen, de Duitsers hebben wel info op internet.
+2
oanejorrit12
@husky Atlas bagger even googelen, kom je op een Duitse Atlas site waar heel veel op staat. @AtlasDriver1
tractor1961
Volgens zat er ergens aan de zijkant?? een handeltje wat je om moest zetten voor de hoge gearing, als de compressor goed is moet je meter gewoon naar 7 bar oplopen en dan hoor je zeker als je ernaast staat het overdruk ventiel open gaan en de lucht gewoon daar naar buiten stromen, het kan zijn dat het membraan in het overdruk ventiel keihard/gescheurd is of vol rotzooi zit zodat hij gewoon open blijft staan en geen druk opbouwt, heb er vroeger veel gereviseerd
+1
sjuu
Ik denk dat ik geen atlas 1202 ga kopen, komen mij te veel vragen en storingen op het forum de laatste tijd.
lukasbelarus
@sjuu snap uberhaupt niet waarom je zon stuk oud ijzer zou kopen voor die torenhoge prijzen waar ze tegenwoordig voor staan... kun je beter een keer wat inhuren
+2
Fendt926Driver
@lukasbelarus ik snap wel waarom je het zelf gaat doen.
Eerst 5 keer uitleggen wat er gebeuren moet en dan nog doen ze het fout.
En sommige kraanmachinisten zijn zulke boom knuffelaars die nog geen takje willen amputeren van een boom.
lukasbelarus
@Fendt926Driver snap ook wel waarom het kopen van een kraan, maar als je kijkt wat je tegenwoordig koopt voor welk geld...
Fendt926Driver
@lukasbelarus daar heb je ook gelijk in.
Jan mf6465
@sjuu
Ik heb zelf jaren een 1204 gehad. Veel uren mee gedraaid en op een hydrauliekleiding na helemaal niks aan kapot geweest. Had nochtans een stuk meer dan 10000u. Ik denk dat die wat je hier veel ziet langskomen met vragen tot op de draad versleten zijn of lang hebben stilgestaan. 1202 is ook wel al heel oud volgens mij. 1204 was van 1996 dus 1202 is misschien wel nog van de jaren 70
+1
@Jan mf6465 de 1202 in dit verhaal schat ik op 1967 / 1971 gezien de bediening met lucht pedalen. Maar als mensen trekkers en machines van deze leeftijd en ouder kunnen restaureren in perfect werkende staat. Waarom dan niet een oude kraan.
Jan mf6465
@langeslagdiesel
Alles is natuurlijk te restaureren maar een kraan heeft veel meer specifieke onderdelen wat vaak veel duurder of niet meer te vinden zijn. Een oldtimer tractor motor is meestal met betaalbare (namaak) onderdelen goed en gemakkelijk te reviseren. Een versnellingsbak van vroeger stelt ook vaak niet zo veel voor bij die oude tractoren. Een paar standaard lagers en in het slechtste geval een tandwiel zijn ook niet het grote geld. Er zijn ook veel tractoren wat versleten waren gewoon bij het schroot terecht gekomen.
+1
@sjuu ach. Als je nou denkt dat andere machines geen of minder onderhoud nodig hebben. Dan kom je bedrogen uit. Zeker voor de mensen die er een beetje gevoel en handigheid mee hebben is het appeltje eitje. En dan nog het meeste met het oudere spul. Ben er vrij zeker van dat het oudere spul bij goed onderhoud betrouwbaarder is dan het nieuwe spul van tegenwoordig met al die electronica bende.
sjuu
@langeslagdiesel Zeker, zelf 5 trekkers met 10000 uur en meer. Onderhoud doet wonderen.
AtlasDriver1
Wat we ook doen we kunnen niet sneller. De hendels op de onderwagen verstelt maar die hebben, volgens ons, enkel betrekking op de stuurinrichting uitschakelen. Waarschijnlijk is er dan toch te weinig lucht waarom de hoge gearing niet vrijgezet kan worden. Misschien heeft er hier toch nog iemand een idee?
@AtlasDriver1 niet sneller. Maar wel trager? Lage gearing is een kilometer of 3 p/u. Kan het ook nog zijn dat de lucht cilinder is los gekoppeld op de schakel heugel op de bak zelf. Of de spanstift gebroken. Of de schakel gaffel in de bak zelf heeft al een genade klap gehad met fout schakelen. En dus gebroken. Een vrij stand heeft deze schakeling niet.
AtlasDriver1
@langeslagdiesel We hebben de indruk niet sneller maar ook niet trager. Gewoon hetzelfde. We hebben enkel de hendels op de foto hersteld maar zonder resultaat dus. Wanneer de hendels in een bepaalde richting staan is enkel de rijinrichting uitgeschakeld of ingeschakeld. De luchtcilinder is lek waarom momenteel niet de maximale lucht kan worden bereikt. We halen momenteel rond de 5 a 6bar. Normaal is dat 8bar.
@AtlasDriver1 dan zal daar het manko zitten.
AtlasDriver1
@langeslagdiesel Hopelijk, want dat drukvat krijgen we nog hersteld, als we eruit krijgen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden hhh geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!