Onderdelen Hydrauliek - Druk op de pers / retourslang bij afgekoppelde werktuigen

Goedemorgen allemaal,

Wij hebben diverse werktuigen die hydraulisch moeilijk aan te koppelen zijn als ze een tijdje hebben gestaan. Er zit dan wat druk op de pers of retourslang.
Ik los het doorgaans op door de snelkoppeling even los te draaien en weer vast te zetten maar was benieuwd hoe andere dit oplossen.
Ik zet de werktuigen altijd drukloos weg.
Wij hebben overal de standaard snelkoppelingen aan zitten (ISO7241A, dat zijn die met puntje aan de voorkant)
Wij gebruiken Mannetje en vrouwtje snelkoppelingen 1/2 + 3/4"

Ik zat te denken om misschien over te stappen op snelkoppelingen die je onder druk aan kunt sluiten. Dit zijn flat face snelkoppelingen, stucchi APM. Iemand hier bekend mee?

Welke uitvoering snelkoppelingen zit er tegenwoordig op nieuwe tractoren en werktuigen? Zien we hier een trend naar flat face of is dit een keuze die je kunt maken?

Graag hoor ik van jullie
johan bax

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
geweldenaar
Machine niet in de zon zetten.
Die platte krijg je onder druk nog moeilijker vast, zitten op voorladers.
bartjuh
Als je 't mannetje aan de slang hebt zitten kan je ook gewoon ff tegen vlak stuk ijzer drukken/tikken
jo845xl
Ik heb dat probleem met de pakkenklem aan de voorlader , ben al aan het denken geweest om daar een kleine stikstofbol bij op aan te sluiten. Als dan de olie uitzet bij warm weer dan kan daar de overtollige olie naar toe .
labella
@jo845xl balenklem niet wegzetten als die helemaal dicht of open is en niet in de zon.
jo845xl
@labella Niet helemaal dicht of open wist ik al wel maar soms toch nog last van maar ik ga toch eens een stikstofbol proberen .
Er zijn wel meer oplossingen maar dat is meestal op de 1 of andere manier olie aflaten maar dat is pas mijn tweede keus omdat je dan elke keer met dat gesmos zit van die olie .
GerbertXL
Ik dacht dat juist die vlakke koppelingen niet onder druk te koppelen waren.
Ik heb op de kraan schroefkoppelingen omdat ik de druk er niet af kan laten (servo besturing). Op de trekker stamp ik ook gewoon het mannetje tegen een vlak stuk ijzer. Als ik dat op de kraan doe ben ik heel veel olie kwijt dus die schroefkoppelingen erop gezet.
valmet6400power
@GerbertXL
Ik weet niet hoe oud je kraan is? Maar als je bij onze 6503 de kraan uitzet en vervolgens het contact aan. Kun je evengoed nog de joysticks bedienen zodat ie van druk af gaat en dat zelfde geldt voor de snelkoppelingen. Nu ik dit typ twijfel ik daar wel over, dat ene ventiel bedien je met een voetpedaal en die ander is een schuifje op een joystick. Maar die sorteergrijper kreeg ik er gewoon aan zonder dat een van beiden onder druk stond in ieder geval
GerbertXL
@valmet6400power servo kun je pas bedienen als de motor loopt. Als je extra functie elektrisch is dan gaat het wel maar voor mn knijper gebruik ik de bak functie.
pietjepuk
@GerbertXL Dacht dat het met onze 1202 ab wel ging. in de eerste paar tellen na dat je de motor uitgezet had kon je de druk er af laten.
GerbertXL
@pietjepuk zal ik de volgende keer eens proberen 👍
valmet6400power
@GerbertXL
Aaaah op die manier..
Fast Eddy
@GerbertXL

Mooi de draaikoppelingen erop houden. Wij hebben flat face koppelingen op de Takeuchi wat een drama zijn die dingen.
De boer maar
Ik heb deze op mijn kraan zitten werkt ideaal kramp.com/shop-nl/nl/… kan ik onder druk ook nog koppelen
jo845xl
@De boer maar Link werkt niet ?
+1
Sjon
jammermaarhelaas
@Sjon

mooi gemaakt
Klein Rot
@Sjon
Mooie oplossing
dennisbouter
Ik heb het met de slangen van de boxer klepelmaaier, als ik ze afkoppel druk ik ze tegenwoordig extra tegen het ijzer zodat er nog wat olie uit loopt
+1
jammermaarhelaas
Bij sommige merken en types kun je de koppeling onder druk insteken, en door een hevel om te zetten koppel je hem pas. Een koppeling onder druk wordt op die manier open gedrukt.
Echter, dat was bij het mij bekende merk slechts in de jaren 80, nadien heb ik dat type koppelingen niet weer gezien.
+1
dennisbouter
@jammermaarhelaas maar na een reparatie zijn die heveltjes ook weg 🤷‍♂ī¸
jammermaarhelaas
@dennisbouter

Klopt, en de originele afdichtings-sets worden zeldzaam. Grootste nadeel daarvan is dat sommige ringen daarvan door de leeftijd reeds zacht zijn geworden, en dus onbruikbaar zijn. Dus de hendel loze uitvoering is dan een oplossing. Heb ook een soort verloop gezien, dan krijg je er een gangbare koppeling aan te zitten die achter uit het huis steekt.
De boer maar
@jo845xl het is de multifaster

(klik om te vergroten)

jo845xl
@De boer maar Ik heb zo'n snelkoppeling maar dan origineel van MX maar als de olie opgewarmd is voel je dat verschil toch wel als je moet aankoppelen . Ze geven hier wel meerdere oplossingen maar ik vind dat altijd zo'n gesmos met die olie vandaar mijn keus om eens een stikstofbol te proberen , hoef je niet elke keer een potje leeg te kappen of zo .
De boer maar
@jo845xl je hebt ook nog een verschil in die koppelingen zitten standaard geven ze koppelbaar onder restdruk en koppelbaar onder druk is er ook nog
+1
Favorit614
Balen klem, veegmachine en rubber schuif , heb ik 1 losse vrouwtje met een slangetje er aan met een lege cola fles. simpel goedkoop en overal te gebruiken
Jan mf6465
Volgens mij hebben die platte koppen gewoon een grotere olie doorlaat dan de standaard koppelingen. Wij hebben er hier vroeger gehad. Die gaan nog veel lastiger in dan de gewone. Ik zou gewoon een hogedrukkraan tussen de leiding zetten. Die doe je gewoon dicht als je de leiding loskoppeld.
2850Johndeere6R
Wij gebruiken deze sinds 3 jaar werkt perfect op de kuilhapper en de balen klem
groot.nl/hydrauliek/…
De boer maar
@2850Johndeere6R die kende ik nog niet
2850Johndeere6R
@De boer maar ik ook niet tot ik ze tegen kwam had hier het zelfde probleem met voornamelijk de kuilhapper. Werkt simpel maar super
+1
De boer maar
@2850Johndeere6R ik heb nu die faster op de kraan en op de volgende komt het in de snelwissel dus hoef ik er ook niet meer te kloten 😁 alleen bij de andere kraan nog maar ik denk dat ik dan maar is voor die koppelingen van jou kijk
Jan mf6465
@De boer maar
Ik begrijp niet goed hoe het werkt. Waar kan het afsluit kegeltje dan naar toe als er druk op de leiding staat. Het kegeltje moet toch naar binnen bewegen om open te gaan.
johan bax
@Jan mf6465
Heel klein oppervlak, druk je zo in. Lekt een paar druppels olie. Die apm van stucchi lekken niets. Kijk maar is op YouTube hoe die werken. Kan helaas geen link plakken
+1
JvH 1120
Ik lees hier een paar keer met het mannetje tegen een stuk ijzer slaan om de druk te ontlasten dit is inderdaad de makkelijkste manier omdat dat stuk ijzer altijd wel in de buurt is, maar beter kun een kustofhamer nemen beschadig je de koppeling niet want op een gegeven moment is ie zo plat dat er niet voldoende doorstroming is.
Het geknoei met de olie blijft.
spotmelker
@JvH 1120 kijk daar mee uit, als je een tik op de rechtopgehouden koppeling geeft krijg je de olie in je gezicht. Als het veelvuldig voorkomt toch maar drukontlaste snelkoppeling monteren of een hard plastic 'ramplaatje'
JvH 1120
@spotmelker goede opmerking koppeling natuurlijk altijd van je afhouden plastic plaatje is ook wel een goed idee
De boer maar
@Jan mf6465 dat oppervlak is veel kleiner om tegen de druk in te drukken zit aan de binnenkant weer een veer maar is veel lichter om het grote oppervlak in 1 keer in te drukken
Harmannus
De slangen afkoppelen als de olie warm is.
Dat scheelt heel veel.
Rokus
@Harmannus klinkt als een makkelijke oplossing, maar in praktijk is dat niet altijd haalbaar!
Herbert
Iemand ervaring met zo'n multifaster los krijgen na zo'n 10 jaar niet ontkoppeld geweest te zijn?

(klik om te vergroten)

casejxu
@Herbert wil niet van elkaar? Zitten 2 paspennen in. Deze zitten hoogstwaarschijnlijk vastgeroest.
+1
Herbert
@casejxu kan eens proberen die los te draaien van bovenaf ja.
oanejorrit12
@Herbert als je die hendel los doet zodat blokken van elkaar afkunnen en er dan druk opzet door lader omhoog te doen ofzo, zou die er dan niet afschieten? Of wil de hendel ook niet omhoog?
Herbert
@oanejorrit12 ja hendel wil nog wel. Kan het eens proberen, maar heb al met behoorlijk geweld geprobeerd er beweging in te krijgen🙈
casejxu
@Herbert wie weet lukt t. Niet te veel kracht op de hendel. Had 'm vorig jaar stukgemaakt omdat er druk op de voorlader stond en hij dus niet wou koppelen😑😑
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden olie en hydrauliek geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nÊt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!