Foutcodes ford 6640 24, 27 en 56
Onlangs een ford 6640 sle powerstar gekocht met mailleux voorlader.Is van '93 en heeft ong 11500 uren op de teller.
Mankeert hier en daar wel wat aan, maar daar had ik rekening mee gehouden/ was ik al van uit gegaan........
Normaal ben ik niet zo van de extra mogelijkheden op een auto of trekker, want wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan.
Welnu de problemen tot nog toe:
De aftakas blijft draaien als hij in de 540 of 1000 staat, staat hij er tussenin dan draait hij niet.
De hef werkte eerst alleen achter bij de spatbordbediening [erg traag], nu helemaal niet meer [foutcode 24 en soms 27]
En vandaag bij het opruimen van ronde balen kreeg ik code 56 in het scherm.
Geen idee wat er loos is, maar op zich werkte alles gewoon dus zonder computer had ik van niets geweten.
Na wat zoeken oa hier op tractorfan denk ik dat de aftakas een nieuwe remband nodig heeft, iemand een idee wat zoiets kost?
Ben benieuwd naar wat de kenners hier er van denken
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Meestal volstaat het om de hefhendel volledig naar beneden te doen en daarna volledig naar boven. Nu weet de computer het onderste en bovenste punt en zouden deze 2 foutcodes weg moeten zijn. Foutcode 56 weet ik zo niet, maar deze zou ik voorntje op kunnen zoeken.
Het doordraaien van de aftakas heeft waarschijnlijk te maken door een kapotte remband. Kwa onderdelen is dit niet duur. Maar je bent er wel goeie dag voor aan het sleutelen omdat de complete hefdeksel eraf moet.
Ik zal morgen even foutcode 56 voor je opzoeken
Mijn zwager heeft ook een Ford 6640 sle powerstar, alleen is de zijne van '95 volgens het serienummer en die van mij van '93.
Hem hoef ik over de techniek niks te vragen, want hij heeft zo mogelijk nog minder verstand van techniek dan ik [wel veel meer van koeien en stieren].
De zijne heeft op de omkeerhendel een knopje, de mijne zit met ducktape vast omdat hij van binnen kapot is maar zo'n knopje zit er niet op en heeft er ook niet opgezeten.
Is dit een soort elektronische koppeling, en zijn er daarin verschillen tussen verschillende bouwjaren?
Dit heb ik aanvankelijk uit kostenoverwegingen uitgesteld, maar nadien nog geen moment spijt van gehad, tractor werkt weer prima, voorheen stond hef onderin nooit op 0 (ook al was ie gekalibreerd), viel soms plots omlaag bij langzaam laten zakken, of werkte helemaal niet meer en de rijkoppeling had soms rare nukken.
Bij een webshop is de potmeter voor de helft van de prijs te koop, CNH heeft ze de laatste jaren twee maal zo duur gemaakt.
Dan ga ik morgen op zoek naar de potentiometer voor de hefhoogte.
Maar zou een slecht contact van de trekkrachtmeters ook de genoemde foutcodes kunnen veroorzaken?
De hef van mijn vader z'n Ford 6640 SLE deed ook raar tijdens het kuilhappen, ook foutcode's 24, 27 en 56. Dankzij dit forum in de goede richting gezet en gekeken naar de hoek/potentio sensor achter de rechter hef arm.
De sensor er af gehaald en voorzichtig met korte meetpennen (wil geen kortsluiting veroorzaken) in de stekker aan de kabelboom gemeten en mat hier 5 volt, zodoende wist ik de voedingsspanning van de sensor.
De sensor aangesloten op een labvoeding (rood = +5V, zwart = min en groen is signaal), deze op 5 volt gezet en met een multimeter gemeten. De sensor liep netjes van ongeveer 0.4 volt naar 4.7 bij het draaien van de sensor, zonder weg te vallen, dus de sensor was nog goed.
Op de pennetjes van de stekker aan de kabelboom leek wat aanslag te zitten, deze even opgeruwd met een punt tangetje (ook al loopt de voedingsspanning via het contact slot, toch even de accupolen los gehaald om geen kortsluiting te veroorzaken in de stekker)
Daarna alles weer aangesloten, maar de hef deed nog steeds raar en naar beneden vallen zo nu en dan, maar tijdens het werk zei m'n vader dat toen de hef in de hoogste stand stond dat er weer 99 op het display stond en daarna werkte hij weer normaal, dus was het toch het stekkertje.
Had het nog niet opgelost mogen zijn dan had ik gekeken naar de sensor van de hefhendel, maar dat is niet meer nodig.
In ieder geval het is al opgelost, hier even neer gezet zodat anderen er ook wat aan hebben.
Het gaat trouwens om deze sensor:
techniekwebshop.nl/new-holland-potentiometer-39808…
Het probleem is dat ik 'm nu niet goed gecalibreerd krijg, is er voor de hefhendel potmeter ook een andere procedure voor het kalibreren dan wanneer het alleen gaat om de potmeter van de hefarmen ? of gewoon de hefhendel omhoog en omlaag en ook de hef armen zelf volledig omhoog/omlaag wanneer hij foutcode 24 geeft ? Hij blijft foutcode 24 aangeven.
Hij gaf ook foutcode 8 aan, maar volgens mij is dat de knop onder de versnellingshendels. Had deze stekker van de knop los gehaald om bij de potmeter van de hefhendel te kunnen, was wel even een klusje, hele kap moest eraf.
Misschien is de potmeter gewoon kapot, wellicht dat ik 'm er later even helemaal afhaal om 'm door te meten.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)